zamknij

Kultura i rozrywka

Znamy zwycięzcę plebiscytu Armatka Kultury!

2018-02-16, Autor: Joanna Królikowska

16 lutego 2018 r. w Łódzkim Domu Kultury odbyła się Gala wręczenia nagrody Armatka Kultury. Po trwającym do 10 lutego głosowaniu łodzianie dowiedzieli się, które wydarzenie minionego roku było najbardziej wystrzałowe.

Galę poprowadził Piotr Grobliński, pomysłodawca nagrody i dziennikarz „Kalejdoskopu”. Przedstawił on listę wszystkich nominowanych wydarzeń, pokrótce opowiadając o każdym z nich lub przedstawiając materiały audiowizualne. Przedstawiciele instytucji kulturalnych otrzymali oficjalne nominacje i mogli opowiedzieć o swoim projekcie.

Reklama

Pełną listę nominowanych przedstawialiśmy w artykule: Które łódzkie wydarzenie zdobędzie Armatkę Kultury? Sprawdź nominacje i głosuj!

Spośród wydarzeń nominowanych przez kapitułę łodzianie (i nie tylko) wybierali swojego faworyta. Jak się okazało, w to lokalne – wydawać by się mogło – przedsięwzięcie włączyli się odbiorcy kultury z całej Polski, a nawet zza granicy.

Niespodzianki nie było. Śledząc jawną część głosowania na stronie internetowej „Kalejdoskopu” można było zauważyć, że na prowadzenie wysunęła się orkiestra Altberg Ensemble. Głosy oddane drogą mailową lub pocztową nie zmieniły wyniku. Altberg Ensemble otrzymał pierwszą nagrodę w plebiscycie i statuetkę – Armatkę Kultury.

Altberg Ensemble, czyli orkiestra barokowa powstała z inicjatywy wiolonczelisty barokowego Jakuba Kościukiewicza. Jest on także jej dyrektorem artystycznym. Zespół tworzą młodzi profesjonalni muzycy grający na instrumentach historycznych. Są oni absolwentami i pedagogami Katedry Klawesynu i Muzyki Dawnej w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Członkowie zespołu grają na oryginalnych instrumentach z epoki baroku lub ich wiernych kopiach. Orkiestra powstała w celu zintegrowania muzyków zajmujących się muzyką dawną i zapoznania z nią nie tylko łódzkiej publiczności.

Nazwa zespołu nawiązuje do postaci pianistki i klawesynistki Emmy Altberg. Kontynuowała ona tradycje prekursorki renesansu klawesynu i muzyki dawnej, Wandy Landowskiej, u której uczyła się w Saint-Leu-la-Forȇt w latach 20-tych XX wieku. Po II Wojnie Światowej Emma Altberg otworzyła klasę klawesynu w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi, co przyczyniło się później do powstania Katedry Klawesynu i Muzyki Dawnej.

Nagrodę odebrali członkowie zespołu: Joanna Cyrulik, Ewa Mrowca, Anna Cierpisz i Jan Hutek.

Drugie miejsce w plebiscycie zajęło oratorium „I Belive. A Holocaust Oratorio for Today”. Zostało ono wykonane w Teatrze Wielkim w Łodzi w ramach VII Dni Pamięci. Była to polska premiera utworu. Organizatorem wydarzenia było Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce. Projekt był międzynarodowy: oratorium skomponował kanadyjski kompozytor Zane Zanis, w koncercie wzięli udział zagraniczni soliści: Kelsey Cowie – sopran, Jean-Pierre Ouellet – tenor i Marko Zeiler – tenor. Wystąpił również Solitude-Chor Stuttgart oraz Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi. To wydarzenie nie tylko połączyło artystów różnych narodowości, ale także pokolenia – w koncercie oprócz wspomnianych wykonawców wziął bowiem udział Chór dziecięcy Teatru Wielkiego w Łodzi. Oratorium okazało się poruszającą opowieścią o tragedii Holocaustu, ale miało także pacyfistyczny przekaz zorientowany na przyszłość. Tym samym idealnie pasowało do hasła „Nigdy więcej”. Właśnie to wydarzenie w plebiscycie otrzymało wiele zagranicznych głosów.

Trzecie miejsce zajął Symcha Keller za płytę „Bramy”. Były przewodniczący Łódzkiej Gminy Żydowskiej nagrał dwupłytowy album. Jest to tradycyjna muzyka żydowska, ale w nowych aranżacjach. To połączenie między przeszłością a teraźniejszością, bowiem dawne utwory zostały uwspółcześnione: tradycyjne pieśni chasydzkie zostały połączone z rockowymi elementami.

Galę wręczenia Armatek Kultury zakończył koncert Łukasza Lacha i Adama Lewartowskiego z zespołu L. Stadt (zespół został nominowany w plebiscycie za płytę „L.Story”). Panowie zagrali 6 piosenek Boba Dylana. Koncert ten był częścią projektu „10 piosenek Boba Dylana”, który Łukasz Lach zaprezentował podczas Festiwalu Łódź Czterech Kultur. Świetny wokal, teksty noblisty i fortepianowo-gitarowe aranżacje piosenek Dylana wzbudziły entuzjazm gości Gali.  

 

Oceń publikację: + 1 + 9 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tulodz.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert TuŁódź

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tulodz.com i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Historyczny neon ŁÓDŹ FABRYCZNA powinien być:






Oddanych głosów: 562